Daisypath Anniversary tickers Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
♥ A humble servant of Allah SWT ♥ Devoting to be a good Muslims ♥ Blessed with a wonderful husband & daughter ♥

June 09, 2009

Kursus Kahwin

16-17 May 2009~
This week aku sepatutnye balik umah wat baju nikah tp tetibe lak aku kene keje on weekends..stress je..but work is work..nak wat cane,kan?? pasrah je la.. But this time aku xnk cite pasal keje, aku nk cite pasal kursus kawen yg aku amek..

**************************************

Aku g kursus kawen ngn tunang aku..Dak umah, zura & imah pn g jugak.. But diorg g lambat sket..Kitorg sign up kursus kawen kt Jais Shah Alam (recommended by Fina, die g kursus kawen kt situ, best katenye)..Aku ngn tunang aku g kt pejabat jais, sbb last time masa anta borang, akak jais tu kate dtg kt situ gak..Check name kitorg xde, tp kitorg maen redah je..Kt tmpt register tu just add name + byr RM80..Aku punye la tunggu minah 2 ketul tu, x smpai2..Mmg x smpai lgsg..Rupe2nye diorg g attend kursus kt Masjid Shah Alam nun.Aku mmg de nampak org kt Masjid Shah Alam tu, bile ckp kt tunang aku biase laa, xnk dgr ckp aku.. Aku rase name kitorg kt Masjid Shah Alam tu tp biase laa, tunang aku dgn konfiden ngn machonye g ke pejabat jais tu..Kt pejabat jais tu bilik die kecik sikit, kalo kt Masjid tu Dewan besar..Tp mane2 pn x kisah la.. Yg penting ilmu yg nak dpt tu, tul x?


~23 May 2009~
Generally kursus kawen yg aku g ni start kul 8.30am-5pm..For today, ada 4 slot..1st penceramah ni mmg best gile & it's my faveret of all.. Ust Khairul Jahnin, dia mengajar tajuk prosedur memohon kahwin..Aku sampai kuar2 air mata laa gelak..2nd slot, Ust hj alwi, die ni ketua pen. pengarah bhgn undang2 keluarga jais..mase die masuk2 tu aku da baget cm boring gile die ni..slow je, dah laa cite pasal salasilah start keje lak tu..sekali die da masuk rhythm, fuh bole tahan gk pokcik ni,best2.Die ckp pasal akhlak dlm rumahtangga.
Tgh hari, lunch, aku ngn tunang aku mkn seperate (so as everyone else..mane leh berkepit2, ni jais maa..nak mampos??!)
So, pas lunch kitorg smbung 3rd slot, which is husband and wife communication by ustaz suhaimi yg best and the last slot tajuk pasal aqidah dan ibadah dlm islam oleh ust. mohd adib..
Wah, byk ilmu aku arini..walaupun aku x paham certain2 thing yg ust2 tu ckp, tp xpe, aku ada sifoo yg boleh aku refer,hehe (tunang aku larr~)..Aku akhiri hari aku yg penuh berilmu ni dgn harapan esok aku dpt dok dpn sbb tengkuk aku sakit kene jenguk2 nk tgk penceramah~.....

~24 May 2009~
Alhamdullilah, agaknye Tuhan dgr bisikan ati aku ni...
Arini aku dtg lambat, so bile lambat, biase laa org melayu, belakang akan penuh dulu..So aku dpn tmpt duduk nun kt dpn sekali..Mmg betul2 dpn penceramah..Cuak gk aku kot kang die tnye pape kang..Aku nk dgr je, xnk jawap pape soklan!! 1st slot for today is pengurusan stress dan konflik dlm rumah tangga-ust hj mohd amin..FYI, mostly penceramah2 ni deal ngn prob rumahtangga org laen,kire cam kaunselor gak laa..bile aku dgr cite2 diorg ni, aku m'buat kesimpulan yg keje cm diorg ni bukannye senang..Kalo x kene gayanye kite yg stress..the next ceramah pasal pengurusan kewangan dan masa dlm keluarga..ok la but ade a bit boring sikit..ceramah lepas lunch is pasal pengurusan talak, takliq, fasakh dan cerai..such a heavy topik..dgr pn stress je..but penceramah die, ust mohd shahzihan ni is pen. pengarah bah undang2 keluarga jais, bkn calang2 org ni..tp die ni mmg rock abis laa aku ckp..out-spoken,ganaz dsb..1st die bg ceramah ayat sastera gile.. berkerut dahi gak la aku nk paham..antologi lar, patologi laa..pastu...peh, mmg best gk..tp ust ni yg x berkenannye aku out-spoken sgt..
Going to the next session is a very interesting topic..bab kesihatan..en safrudin ni dr spital klang..ceramah ok + byk video..yg plg best siap tunjuk video pompuan beranak lagi tuhh..aku stress je tgk nurse tu tarik baby tu kuar dari *** mummy die..mak oii!! takutnye nk beranak!!! last slot pasal zakat and habis..pastu dapat sijil, yeyey~! lepas 1 stage dah..

Kesimpulan aku pasal kursus kawen ni, aku rase better la korg g ngn partner korg time da nk dkt2 nak kawen..coz the issues yg diorg discuss tu mmg berguna utk kite2 yg nk start alam perkahwinan ni, so msg2 dpt ilmu yg same..mcm kwn2 aku diorg kate ok laa da dpt sijil dah..itu sebab diorg belum nk kawen..so x intereted sgt pasal ilmu2 dlm kursus kawen ni..kalo aku pn x berapa nk interested kot..ni nk kawen, kene laa blajo..actually kalo lg nk dkt kawen amek kursus kawen tu lg bgus kot aku rase sbb ape yg kite blaja tu still fresh & leh praktikkan..but pape pun, every penceramah tu ada bg nombor diorg, so pape kemusykilan, leh just contact diorg & tanya..bagus,kan??

Mak aii, byknye aku m'bebel..k laa, ngntk dah ni..Ekceli ingat nk wat keje, rasenye xde maknenye laa nk wat keje ni..Tido je laa, huhu~ Nitey pals..Take care~ Nagntuk huhu~

zzzZZZZzzzzz...

No comments:

Post a Comment