Daisypath Anniversary tickers Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
♥ A humble servant of Allah SWT ♥ Devoting to be a good Muslims ♥ Blessed with a wonderful husband & daughter ♥
Showing posts with label Motivational. Show all posts
Showing posts with label Motivational. Show all posts

February 20, 2012

Page 51 of 366 ~ Herbalife Spectacular 2012 ~ Wake up People!!




Last weekend I spend my precious weekend attending training..
It's a 2-day Herbalife training at Mines KL Convention Centre (MIECC)
Ada dalam 6000 participant yang attend training ni..
Alhamdulillah, banyak benda yang aku belajar..
Memang best..
Ramai gile orang

Dah macam kat konsert dah rasanya
Guest speaker, Stephan Gratziani.. encem, hik~
Stephan ni dulu cyclist in Tour De Fance
Then dia stop & buat herbalife..
Now if not mistaken income dia dah reach around $2million


Mudo & kayo..bestnyer kann??
Tak yah la nak kisah pasal kekayaan dia, memang takkan dapat pun, huhu~
I sangat suka speech dia..
Motivated gila..


Stephan cakap, first time dia disuruh bagi speech, dia PENGSAN.. :O
But now, he manage to give a talk to thousands of people..
Moral - Kita boleh buat apa sahaja asalkan kita tak give up!


Satu lagi yang memang kena tang batang idung I bila Stephen cakap,
"Sometimes the worst situation is the best situation for us"
Tak ada sapa tahu macam mana susahnya I nak pergi Spectacular ni..
Tapi I gigihkan jugak sebab I want to make a difference in my life..


A night before Spectacular, I bangun buat solat hajat, I mintak dengan Allah supaya diberikan kebaikan dengan my decision ni..
I believe,  ada sebabnya Allah temukan I dengan Herbalife..
Bukan dari segi financial je, tapi dari segi lain..
Salah satu nya ialah my relationship dengan Allah..
Before this, I terlalu busy dengan kerja, urusan dunia..
A confession to make, solat 5 waktu pun lintang pukang..
This happen sampai lah I mixed up dengan Herbalife people ni..
Diorang buka mata I - whether kaya mana pun you are, you are still Allah's servant..
Kat mana korang nak cari budak-budak muda yang income RM30-50K, but yet, so humble..
Solat & prinsip agama sangat di jaga..
Even kalau I tak buat Herbalife, this is the kind of people yang I nak mixed up..
Sabda Rasulullah yang popular,
"Berkawan dgn orang pintar seperti berdiri disisi penjual minyak wangi. Kalau tidak dapat minyaknya paling kurang tercium wanginya. Bergaul dengan orang jahil seperti berdiri disebelah tukang besi. Kalau tidak kena baranya paling kurang kena asapnya"


I sangat bersyukur sebab Allah temukan I dengan orang-orang yang positif ni..
Now, I try to dekatkan & kukuhkan lagi relationship I dengan Allah..
Bila relationship kita dengan Allah tak betul, other thing in our life pun akan jadi kelam kabut..
Eventhough I ada income yang agak lumayan, around RM4K+, tapi bulan-bulan tetap short..
Mungkin sebab tak berkatlah kot..
Banyak benda yang I nak fixed dalam hidup I sekarang..


Kalau dulu, I selalu doa 
"Ya Allah, kalau ini yang terbaik untukku, permudahkanlah segalanya.."
Tapi sekarang I doa,
"Ya Allah, kau jadikanlah segalanya yang terbaik untukku.. Jauhkanlah segala yang tidak baik itu dari ku.. Dan Kau limpahilah aku & keluargaku dengan berkahMu"
Apa bezanya?
Bezanya, doa version pertama tu I ragu-ragu lagi dengan decision yang I amek..
But doa yang kedua, I yakin dengan my decision & mintak Allah support dengan my decision tu..
Kalau korang betul-betul serious dengan keputusan yang korang dah ambik (provided benda yang korang buat tu tak menyalahi undang-undang /agama laa)
Just mintak support dari Allah - Allah tak akan hampakan permintaan hambaNya..


Stephan ada cakap, 
"When you badly wants something in your life, it's like the whole universe will make a miracle to make it happen"
Of course! Bukan ke Allah ada berfirman,
"Kami tak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubahnya"
Means, bila kita berusaha nak mengubah hidup kita, Allah CONFIRM akan bgi apa yang kita usahakan tu.. 
Just a matter of time je..
Allah tak pernah memungkiri janjiNya, we need to believe that..
If Herbalife is a stepping stone for us to be a better person, then WHY NOT?


Today is already page 51 of 366 for 2012..
Umur semakin tua, anak semakin besar..
If you are not married, this is the perfect time before you married and have bigger commitment
Sampai bila kita nak duduk di takuk yang lama?

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka”-
Hadith Rasulullah SAW.


In my case, Allah dah tunjuk jalan, 
My parent dah bagi support..
Mama pernah cakap kat I,
"Mama yakin ko boleh success dalam business Herbalife ni.. I just have a guts that you will do.." (sentap)
My Mr.Hubby pun together with this business..
And then as per yesterday recognition, top 2 person adalah Melayu..
Bangga siot..
All the Chinese eager nak tau rahsia kejayaan diorang, but they mostly will only attend our Malays..
So, why not we learn from the successful person?

Semua dah ada..
Macam kedai dobi yang dah complete dengan washine machine nya, dryer nya, even cash machine pun dah ada..
Tinggal nak launch and promote dekat orang je lagi..


All that I have to do is action..
I have made my desicion.. 
I want to change and I want to do this to have Allah's blessings..
Allah, let me be strong oh Allah~


Aiming for EXTRAVAGANZA in SINGAPORE this MAY!!!

If you want to move your life to the next level, let me know..
We can learn together, be success together..
Contact me


Insyallah, may Allah bless us all..
AMIN.

January 30, 2012

Accident.. ambik pengajaran!

Bismillah.&.Assalamualaikum...

Journey to work today is challenging..
Penuh dengan debaran, seriau & asyik terkejut beruk..

Semua ni sebab accident last Thursday time balik dari kerja
I think tak perlu kot nak describe panjang-panjang how's the accident happen
Benda dah jadi..
Bukan kesalahan siapa yang perlu difocuskan,
Tapi pengajaran di atas apa yang terjadi..
Allah allowing that to happen to us and we should accept it..

A few lesson yang I dapat dari accident ni..

First lesson: The risk
Naik motor memang sangat risky..
Especially bila accident & kita adalah penumpang..
In my case, masa accident tu I memang jatuh tergolek dok atas jalan..
I pejam mata, tak nak tengok apa yang bakal terjadi..
Alhamdulillah, Allah lindungi, just jatuh with several bruises and cuts on my left body..
Memange kena extra careful kalau naik motor ni..



Second lesson: Put ourselves in other people situation

Naik motor, whether kita salah or not, kita lah yang paling teruk impact sekali..
Kalau kita tak pernah naik motor, kita tau pasal benda ni, but we usually tak ambik port sangat
"Alah, ko naik motor, pandai-pandai la bawak elok-elok.."
Dulu masa I bawak kereta, I selalu mengutuk orang bawak motor..
Especially bila I nak tukar lane & ada motor yang bawak laju & hon-hon dekat I
Tapi, bila I dah naik motor ni, selalu ngutuk orang yang naik kereta yang suka-suka hati stay kat tengah bila nak tukar lane..
Orang naik motor ni lagi takut & seriau oke!
Hmm, teruk betul I ni kan, dah merasa naik motor baru nak faham benda-benda tu semua..

Third lesson: Sabar!
Bila semua orang tak sabar, semua nak cepat, semua tak nak beralah,
Time tu la possibility untuk accident tinggi
Kalau semua orang bersabar, mungkin issue jammed pun kita boleh solves..
Heran la, kita ni especially Muslim, ungkapan, "Sabar sebahagian dari iman.." tu dah terlalu synonym
Tapi ramai jugak yang tak sabar.. 
Mama cakap kalau dekat US, the drivers are all very patient & ikut law..
Even naik bas pun beratur elok..
Then dekat Indonesia, diorang jammed jugak, bising dengan horn, tapi jarang accident..
Diorang menggunakan hon untuk communicate, & diorang selalu bagi can dekat orang lain untuk 'passed away' (bak kata apek)..
Tapi Malaysian? Lagi nampak orang bagi signal nak masuk lane, lagi dia laju..
Haish, susah mentality orang yang macam ni..


Forth lesson: Attire naik motor
Masa I accident I pakai baju kurung, sangat susah nak handle even myself!
So today, I pakai tights kat dalam kain..
Thinking of nak cari knee & elbow protector, kalau boleh whole body protector suit termasuk muka, ade tak?
Hehe, poyos giler..
But seriously, to be safe ok. Sakit tau bila jatuh..huhu..



Fifth lesson: We are too fragile!
Bila dah accident & hurt myself, I terfikir, betapa rapuhnya hidup kita ni..
Semuanya Allah yang tentukan..
Bila-bila kita boleh ditimpa musibah
Mati pun entah bila..
I paling risaukan my lil DD
If anything happens to me or mr. hubby, sapa nak jaga my lil DD?
Sedih sangat bila fikir
But then I leave it all to Allah
As He known best..
Some how tak payah la kita rasa diri kita hebat sangat..
Sebab di mata Allah, kita ni umpama semut, bila-bila Allah boleh pinch kita..

Sixth lesson: Gratitude!
Despite of the unpleasant experience that I have, I am sooo thankful to Allah
Allah has protect me from the worse scenario..
Just a minor cuts and bruises..
Alhamdulillah sangat-sangat..
Mungkin Allah nak hapuskan my dosa-dosa kecil..
Few days before the accident I jatuh tangga, lebam kaki ku..
Banyak betul dosa-dosa I ni..huhu :'(

Fifth lesson: Tawakkal!
So here I am today riding motorbike dengan my husband
Bukan tak makan saman, seriously, I'm a bit phobia tau naik motor..
Tapi naik motor is the best option.. for now..
Sebabnya kalau naik kereta, jammed..
Kena keluar rumah awal, balik pulak lambat..
Kesian dekat my lil DD..
How much time she can spent with her parent kalau macam tu?
Nanti dia lagi sayang babysitter dari ummi dengan abah dia sebab lagi banyak spend masa dengan babysitter dia tu macam mana?
Owhh, no.. Tak mauu!!
We are looking other option.
Maybe nanti I akan drive to Putrajaya, naik ERL..
A bit expensive la tapi, huhu~ 
GOVERNMENT, PLEASE LA BUILD LRT DEKAT AREA PUCHONG NI..
Dah congested sangat dah Puchong ni, sangat stress.. huhu~

Friends, be safe..
Mama ajar, before keluar rumah, 
Baca Ayat 3 Qul, Ayat Kursi &doa naik kenderaan 
Ending with this dua..
Terjemahan: "Dengan nama Allah aku bertawakkal kepadaNya dan tiada daya serta upaya kecuali dengan izin Allah"

Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca: Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, walaa haula wala quwwata illa billah, maka malaikat akan berkata kepadanya: “kamu telah diberi petunjuk oleh Allah Ta’ala, dicukupkan dalam segala keperluanmu dan dijaga dari semua keburukan”, sehingga syaitan pun tidak boleh mendekatinya, dan syaitan yang lain berkata kepada temannya: Bagaimana mungkin kamu dapat memperdaya seorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga oleh Allah Ta’ala ?” (HR Abu Dawud (no. 5095), at-Tirmidzi (no. 3426) dan Ibnu Hibban (no. 822), dinyatakan shahih oleh imam at-Tirmidzi, Ibnu Hibban dan Syaikh al-Albani.)

Bulatkan hati menyerah diri kepada Allah SWT..
Kerana Allah ialah sebaik-baik pelindung..



January 20, 2012

Aku, TV Flat Screen, Astro & Anak Excellent

Bismillah.&.Assalamualaikum..

Weekend hari tu keluar pergi follow up my cousin dekat Melawati..
So plannya, lepas follow up nak terus pergi lunch sekali..
Kitorang lunch dekat Jusco (lupe Jusco mana ;p)
After lunch bawak lil DD jalan-jalan *kasi practise sket jalan si kecik tu*

Jalan-jalan sampai la dekat section TV flat screen..
Nak CNY ni, memang tengah sale gila-gila la..
Banyak jugak yang out-of-stock..
Flat screen yang 40 inch tak silap aku RM2k+ je kot..
& yang paling best boleh pakai credit card, zero interest..

Memandangkan we all datang just untuk cuti-cuti (?) mata, we decide untuk balik & fikir dulu..

After a few days, I kept on thinking of the TV..
Sebab murah kot, hehe..
Tapi bila fikir-fikir balik, hmmm..
I tanya my hubby "Kenapa nak beli TV besar-besar tu eh?"
My hubby cakap "Gamba cantik, puas la sikit tengok TV.."
I jawab balik, "Sebab tu je ke?" *termenung*

TV ni macam satu kemestian dalam rumah, sama macam handphone sekarang ni..
Kadang-kadang, even rumah cikai je, TV mesti flat screen, beso lak tu..
Lagi satu ASTRO, rumah setinggan dekat Kg. Baru tu pun ada astro kot..
Betapa besarnya impact TV dengan masyarakat kita nih kan?

I teringat my sis pernah cakap,
"Mostly orang yang anak-anak nya excellent, jarang yang ada TV besar-besar"
Excellent in what?
Not only in academic, but their attitude, their religious belief pun excellent..

Kenapa macam tu pulak?
Yer la, kalau kita tengok TV sekarang, mostly rancangan nya is a western show..
Bila western, mostly show yang me'lara'kan..
Even Malaysia pun dah sarat dengan program-program yang berunsurkan western style ni..
Program-program yang bercerita pasal artist, membuka aib orang..
Kalau drama, asyik cerita pasal orang-orang kaya yang busines berbillion ringgit, tak pun cerita seram yang tunjuk pasal benda-benda syirik..
Semua show ni sebenarnya sangat mempengaruhi kita..

Bila kita terlalu involve in TV, we will tend to be the person inside the TV..
Sebab tu ramai remaja-remaja melayu kita yang dressing macam omputih..
Sebab dalam TV, heroin semua yang cantik-cantik, seksi-seksi, menjadi pujaan orang ramai..
Jadinya, "Tak apa la tak pakai pakai seksi, janji I baik & I solat.." *Oh my* +_+' 
Bila nak kahwin, kalau boleh nak dapat yang kaya raya + hensem + baik + romantik!
Tu semua dalam cerita je dik, realitinya, jarang sangat ada lelaki yang PERFECT macam tu..

I dulu pun masa remaja macam tu jugak..
Cepat sangat terpengaruh dengan TV..
& honestly, memang sampai sekarang I ni kaki TV..
Kalau tengok TV ternganga, shut down world outside..huhu.. +_+'

Despite of all the negativity yang ada pada show TV, it still have a lot of good things..
Ceramah agama, news, discovery channel, education channel..
Semua tu sangat bagus untuk kita tambah ilmu kita yang serba kekurangan ni..

That's why I'm trying to watch more useful show nowadays..
Hari tu set TV nak cari TV Al-Hijrah, last-last habis lari semua setting channel,
& mr hubby pun marah sebab dia kena pergi ke TV & tekan banyak-banyak kali untuk dapatkan channel yang dia nak tengok..
(remote TV kitorang rosak kena ketuk dengan lil DD..)


Even I pun memang akan subscribe for ASTRO..
Sebabnya reception TV kat rumah I sangat terrible.. 
Sampai tak nampak ape kot.. Beli ariel pun tak mampu menjernihkan gambar TV tu..
Dah 2 tahun I dengan my hubby dok fikir-fikir nak subscribe ke tak ASTRO..
Sebabnya kitorang pun bukan selalu ada dekat rumah..
Kalau ada yang boleh suggest camana nak clearkan gambar TV rumah I tu sila tampil ke depan eh.. ;p
& maybe I will also buy a flat screen TV
Tapi tak nak yang besar-besar, biasa-biasa je, janji boleh tengok
rancangan USTAZ DON, hehehe~
My current TV sekarang ingat nak letak dalam bilik guest..
Nanti my parent datang, my dad boleh la tengok news dalam bilik je..


Semuanya terpulang pada kita..
Kalau buku orang pernah cakap, "We are what we read"
So kalau TV boleh kot cakap, "We are what we watch" (pandai-pandai je kan?hehe~)


Untuk lil DD, I wish I can apply a knowledge-eagerness in her..
Tak kisah la through readings or watching TV..
Janji ilmu yang berguna..
"Ya Allah, semoga anakku menjadi seorang yang sukakan ilmu"
Once of my dua after solah for lil DD..
For the sake of preparing an excellent child, I'll need to change first..
Allah, please guide me... 

January 16, 2012

Kalau kita kedekut, Allah pun kedekut dengan kita... (^__^)

Bismillah.&.Assalamualaikum..

Syukur alhamdulillah, murah rezeki hari ni..
I pergi lunch a bit late, dalam 1.30 camtu manager datang bagi nasi beringin..

Bulan ni financial tight sikit..
Sebabnya from last company just dapat gaji 1/2 month..
Then, since I masa I masuk company baru dah lepas financial date cycle..
Kena carry ke bulan ni..

Haish, hidup kat KL ni expenses tinggi..
Rumah, kereta, insurance, credit card..
Basic expensas pun dah separuh gaji..
Tu belum masuk expenses untuk anak lagi..
Sekarang ni nasib baik la pergi kerja naik motor dengan Mr. Hubby, then naik tren..
Kalau tak, kena campur dengan minyak kereta lagi..
Tu tak masuk makan lagi tu..

Hari ni 16hb, ada lagi 9 hari nak masuk gaji..
Korang mesti tak percaya kalau aku cakap dalam account bank aku tinggal seratus lebih je.. 

Tapi alhamdulillah, nasib baik lah ada buat part time Herbalife..
At least bila sengkek2 macam ni, ada orang nak beli product, at least dapat la duit untung sikit..
Kalau nak harapkan gaji basic, mungkin sekarang dah terpaksa meminjam dengan orang..

Tapi sebenarnya, percaya tak bila aku cakap, 
kalau kita tengah tak ada duit, try la belanja orang makan  or banyak-banyakkan sedekah..
Insyaallah, Allah akan return balik kat kita rezeki berganda-ganda..
Lagi satu yang sangat penting ialah bagi duit dekat parent..
Ada one time tu, I ada skip bagi duit dekat parent I.. 
Sebab masa tu I tengah short duit, so takut tak dapat survive..
Time tu memang rasa sangat susah, asyik tak ada duit..
Then fikir-fikir balik kenapa lah sempit sangat rezeki I ni..
Baru teringat dah berapa lama I tak bagi duit dekat my parent..
So, I balik kampung & bagi RM30 je kat my mom..
I cakap kat my mom,
"Mama, sorry, Nora tengah tak ada duit. Nora bagi 30 ringgit dulu eh, ma. Nanti ada rezeki, Nora bagi lagi dekat mama"
Sedih sangat rasa time tu..
My mom senyum, amek duit tu and cakap,
"Insyallah, banyak rezeki Allah bagi nanti"
Lepas dari tu, alhamdulillah, duit aku sentiasa cukup untuk diri sendiri & bagi dekat parent aku..
Betapa mustajabnya doa ibu tu kan?
Sejak hari tu macam mana susah pun aku memang tak akan miss la bagi kat parent aku, walaupun RM10..
Bukan nilai duit tu yang penting..
Yang penting keikhlasan kita untuk menghappykan parent kita..
Kadang-kadang bila kita tak ada duit, tapi kita bagi duit dengan jumlah yang sikit, parent kita mesti tau kita tak mampu nak bagi banyak..
Tapi diorang tau yang kita sangat concernkan diorang..
Itu yang membuatkan diorang gembira.. :)

Setiap rezeki yang Allah bagi tu bukan untuk kita je, tapi ada bahagian orang lain jugak..
So, bayangkan kalau kita spend all the money to ourselves,
ala-ala macam kita makan harta orang lain la jugak kan?
Ish..ish, patut la sempit rezeki, kan?


I selalu ingat my uncle pesan,
"The more you give, the more you get.."
Kadang-kadang nilai yang kita dapat tu mungkin bukan dalam wang ringgit, tapi dalam bentuk lain,
misalnya ketenangan, kegembiraan, kesihatan, etc.
Allah lebih tau apa yang kita nak..
So, dia bagi apa yang kita perlukan instead of apa yang kita inginkan.. :)


So, jangan la risau kalau tak ada duit eh..
Duit boleh dicari..
Just berjimat cermat lah..
& buat la apa sahaja untuk cari duit asalkan ianya halal..
Tapi, kalau sengkek akhlak, memang tak dapat tolong la.....
Itu sendiri kena mau ingat...


~v(^o^)v~












January 12, 2012

A STORY OF TAWAKKAL & DEEP FAITH TO ALLAH

Bismillah.&.Assalamualaikum..

Hari ni terasa nak tulis pasal TAWAKAL..
I nak cerita pasal kejadian yang menimpa my parent few years ago..

Masa tu I still doing my Diploma at UiTM Manjung, tak ingat which semester..
I remember masa tu I baru habis final exam for that semester..
That late night, I got a called from my sister that my parent kena robbed..

So the stories goes like this..
My parent baru lepas visit my sister..
Tak ingat, dari JB kot..
Then they stopped dekat R&R Rawang, time tu nearly 12am if I'm not mistaken..
They stopped sebab my dad nak ke toilet, then rest sebab my dad dah mengantuk..
Masa nak masuk kereta, my mom dah terperasan ada orang nak hijack & manage to get away..
Tapi the robber tangkap my dad and threaten my mom, kalau my mom lari, diorang akan kill my dad..
FYI, diorang ada pistol, I mean a real pistol..
(my dad tau real pistol because once the robber acu pistol tu kat leher my dad & he can feels it is a real steel)
MY mom have no choice, then masuk la balik dalam kereta, she site at the passenger site..
There are 3 robbers, 1 dekat depan, 2 dekat belakang..
My dad actually dah duduk dekat driver side, 2 robbers yang dekat belakang tu tarik my dad ke seat belakang..
(When I imagine macam mana diorang tarik my dad ke seat belakang, I was macam "Kesiannya abah aku!!!")
So the 2 robbers mengapit my dad, take out his belt and lilit my dad's hand ke belakang. 
Some more acu pistol lagi..
The 2 robbers suruh robber yang kat depan ni ikat my mom, tapi dia tak ikat pun..
Maybe sebab dia tengok my mom kecik kot, huhu~

So the robbers drive my parent car, dari Rawang sampai ke mane Lembah Beringin..
Kalau korang yang biasa lalu highway UTARA-SELATAN tu, Rawang to Lembah Beringin will took around 45 minutes to reach..

Sepanjang perjalanan tu my mom cerita, masa tu hanya Allah je tau macam mana takutnya dia..
Tapi my mom cakap dia sempat muhasabah diri.. :)
She's been thinking that the robbers is just a normal human being..
And she is CONVINCE that Allah is with her and WILL PROTECT her..

Disebabkan kekuatan ni, kalau korang nak tau, my mom siap bagi khutbah lagi dekat robbers tu..
& yang paling I rasa amazing sekali, my mom boleh baca ayat kursi kuat-kuat & sembur kat robber yg drive tu..
Robber tu siap menggigil..

Bila sampai dekat Lembah Beringin, that time dah nak dekat pukul 1am..
They stopped and change the car's plate number.
My parent, diorang bawak dekat tepi jalan & gari my parent dekat pokok..
That time my dad kena athma attack, my mom jerit dekat robber tu suruh bawak my dad punya inhaler..
My mom siap cakap, 
"Apa-apa jadi dekat laki aku, dunia akhirat aku carik korang!"
Kelam kabut robbers tu carik my dad punya inhaler.. Haha, tau pun takut..
Masa nak tinggalkan my parent tu, the robbers siap cakap,
"Makcik jagan risau, nanti kitorang panggil orang PLUS datang ambik makcik dengan pakcik.."  *__*'
Ala-ala robin hood la pulak, huhu~

Of course la my parent tak tunggu, kan..
Tah ye tah idak diorang nak panggil PLUS..
Alhamdulillah, nasib baik tangan my mom kecik, so boleh loose dari gari..
So they both run tu the nearest toll..
My mom cakap masa lari-lari tu siap jatuh-jatuh sebab gelap..
(Sob sob rasa nak bunuh perompak itu!!)
If I'm not mistaken after 30 minutes baru sampai toll kot..

Both my parent memang trauma..
My dad nampak serabut sangat..
But I can see my mom lebih tenang and focus..
That's why, during the investigation with police, my mom yang bagi all the evidence..
And she can remember it all..

Actually the robbers ada gang..
Diorang memang aim for the luxury car.
My dad time tu bawak Mercedez, so memang kena target la..
Alhamdulillah, kalau tak silap a few months or maybe a year after, 
The whole gang crumpled..
Kalau korang ingat dulu ada Gang Gagak ke ape tah, tak ingat..
Yang ketua dia kena tembak mati tu..
And antara sentence power yang my mom bagi dekat robber tu is,
"Hang tengok la, dengan kuasa Allah, hang semua akan kena tangkap nanti"
Mesti perompak tu teringat kata-kata my mom tu kan? huhu~
& alhamdulillah, my dad punya kereta dapat balik..
Itu ler kereta yang dipakai sampai sekarang..
Tak jual-jual walaupun banyak problem. Banyak sentimental value katanya, haishh..   -_-'

And few months after that, my parent back on their rutine..
Travelling berdua ke sana sini..
My mom said,
"Buat apa nak takut, tawakal tu 'alallah"

Yakinlah bahawa musibah yang Allah turunkan kepada kita, pasti membawa kebaikan yang lebih besar..
Bila kita yakin sangat yang Allah sentiasa bersama kita, nothing in the world can make us fear..
Paling-paling teruk pun kita dekat dunia ni kita akan mati je, huhu~ -_-'
Things that happen after our death tu lagi scary for those yang tidak mengikut syariat Allah..
Nau'zubillah..




November 16, 2011

My Dream Board...


Truly a picture worth a thousand meaning..
A dream board derives from my list of 50 Most Important Dreams That I Want to Achieve

November 12, 2011

50 Most Important Things that I want in My Life

Bismillah & Assalamualaikum

Pagi semalam tak macam pagi-pagi Sabtu yang biasa
Pagi-pagi lagi kitorang dah gerak pergi Taman Melawati untuk attend Focus Group Training
The half day training best gila..
Banyak group activity, teringat pulak masa time-time study dulu, huhu~
Well, most of the attandance pun student, so we are among the veteran there, haha..
Takde masalah bagi aku untuk joing this kind of activity as aku memang suka group-group activity cam gini dari dulu lagi.
A lot of things that we learn, most of it focusing on increasing self motivation..

Untuk aku, banyak jugak la ketinggalan sebab DD quite moody semalam..
Asyik mengamuk je..
Maybe sebab dia tak berapa sihat..
Sian sweet heart Ummi..

Ok, that's for the berjela-jela introduction.
Go back to the main focus of this entry, I'm sure kita sume ada impian yang nak kita achieve, right?
Kalo korang tak ada dreams, mean your live is CLUELESS, AIMLESS
Macam bawak kete tapi tak tau nak pegi mana..
& this is dangerous..
At least, as for my Muslim friends, main target kita mesti lah di AKHIRAT nanti..

Everything that we want to achieve in our live will bring us to the next level of our live..
Well, takkan korang nak duduk same level sampai umur 60s nanti, kan?

During the training, we were need to list out 50 most important things to achieve in our live..
Hmm, macam banyak gile kan?
Well, yesterday i didn't have time to list it out since DD's not in a good mood..
So, here is the lists, jeng jeng jeng!!

1.   Kurus
2.   Settle semua debt especially PTPTN !!
3.   Taknak ada worries about money at all!
4.   Upgrade rumah sekarang - dapur, living room (nak pasang cabinet IKEA, toilet, etc)
5.   Tukar sofa leather (sbb anak eczema, kalo sofa kain cpt perangkap habuk)
6.   Tukar washing machine - front load (current washing machine nak bagi je kat adik terunaku itu, heh~)
7.   Beli dryer so that aku tak yah susah-susah sidai baju, hehe~
8.   Completekan peralatan rumah
9.   Disebabkan shopping adalah my hobby, shopping tanpa tengok tag, bestnyerr..
10. Boleh bagi parent at least RM1k sebulan
11. Boleh tolong sponsor family members on any kind of event
12. Beli Alphard so that bila travel bole angkut 1 family in one car, best! 
13. Beli satu kondo di area KL untuk investment
14. Beli 1 rumah atas tanah - ala-ala modern english style
15. Berhenti kerja
16. More time dengan family
17. Enroll DD dalam the best pre-school in town
18. Enroll  DD dalam Genius Aulad
19. Enroll DD dalam Fencing class
20. Enroll DD dalam swimming class
21. Enroll myself, hubby & DD dalam horse riding class
22. Enroll myself dalam kelas memanah
23. Belajar bahasa German & Jepun
24. Enroll myself & DD dalam piano class
25. Enroll DD dalam third language class
26. Enroll DD dalam chinese school
27. Enroll DD dalam KAFA / PASTI
28. Sponsor the whole family pegi umrah
29. Naik haji before umur 45
30. Tolong saudara mara ku yang tak berkemampuan
31. Tolong mana-mana orang susah kat Malaysia
32. Ikut misi keamanan tolong orang susah luar negara
33. Travel all over the world
34. Jadi health consultant
35. Tolong orang kuruskan badan
36. Tolong orang jadi sihat
37. Hantar anak-anak belajar luar negara
38. Dapat baby baru
39. Fully breastfeed coming baby sampai umur 2 tahun
40. Jadi role model untuk breastfeed mom
41. Jadi model mom muslimah! :D
42. Nak ada satu barang e.g. bag, kasut, jam tangan or baju berharga lebih dari RM5k (hak hak! materialistic giler!!) Beli piano satu
43. Bina masjid
44. Sponsor satu rumah anak yatim yang dhaif
45. Jadi role model yang baik untuk anak
46. Masuk TV untuk cakap pasal kesihatan
47. Dapat anak-anak yang solehah & berjaya
48. Organize satu event parenting
49. Jadi host/speaker untuk parenting macam Wardina
50. Internation speaker for muslim parenting

Fuh! Excited giler listkan sampai tak sedar dah 50 list!! FYI, yang merah-merah tu semua yang sangat-sangat aku nak achieve. 

Apa kata korang pun buat list macam ni? Just suka-suka.. best gak, boleh berangan, hehe~

Ok, my next entry would be Goals to be achieved in 1,3,5,10 years dari 50 dreams yang aku listkan ni.. 


"You see things and say, 'Why?", but I dream things and say, 'Why not? "
  ~ George Bernard Shaw



Jon Schmidt (piano) Steven Sharp Nelson (cello) - Love Story meets Viva La Vida
*Credit to my friend Shahinaz Amiruddin for introducing this song. *_*

Powered by mp3ye.eu

October 24, 2011

I have Found My Living Purpose ~ Do you Find Yours?

Bismillah & Assalamualaikum semua..

Beberapa hari ni schedule ku begitu pack
Sejak last week lagi..
Training on weekend, kerja, etc..

Aku dah decide secara seriously untuk involve dalam business Herbalife
Well, at the time being as a part time
Insyaallah, kalau ada rezeki dalam busines ni, I will go as a Full time job

Why?
Banyak sebab!

First of all, melihat perkembangan positif anak kesayangan..
Entry sebelum ni aku cerita pasal Jerslin Oil yang memang sesuai dengan kulit luaran nya..
For inner health, i gave her Herbalife F1 Shake and Omega 3 Fish Oil.
Aku boleh tengok Dalili semakin kurang menggaru
& she likes the taste too! :D

Secondly, my physical condition that getting bigger & bigger
Besau kat perut pulak tuh!
(tu la, lepas deliver tak pantang betul-betul, kan dah naik perut)
Sampai tu the extend cousin aku ingat aku pregnant anak kedua!
That's it! Must take action!
So I took Herbalife, because i know how effective it is..
(I've tried before)

Thirdly, keadaan economy yang makin tinggi sekarang ni.
Rase nye kat KL ni gaji 5k pun tak cukup.
So, side income is a must kalau kita nak hidup selesa 
(without 'gaji cukup-cukup makan' by the end of the month)
I know we will be able to hidup dengan selesa kalau kita selalu ukur baju di badan sendiri
But to me, it's not wrong to go for something more
Rasulullah pun ada bersabda..
"Bersembahyang lah kamu seperti mana kamu akan mati pada keesokan hari nya dan
Berusaha lah kamu sebagai mana kamu akan hidup 1000 tahun lagi"

Forth, I want to change my lifestyle.
Aku tak nak hidup dalam keadaan lara for my whole life
Macam tak ada purpose untuk hidup
I have been wasting my whole life, and now it is time to change
Aku tak nak nanti di akhirat Tuhan mempersoalkan apa yang aku buat dengan hidup aku.
At least with this business, i foresee something that i can do not only to help myself, but others as well..
I see positive people in this business and i want to be like them too

Disebabkan WHY-WHY di atas la aku dah nekad nak serious into this business

Alhamdulillah, Mr.Hubby support 100%
Thank you Sayang~

So, I've find my living purpose
Do you find yours?