Daisypath Anniversary tickers Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
♥ A humble servant of Allah SWT ♥ Devoting to be a good Muslims ♥ Blessed with a wonderful husband & daughter ♥

May 25, 2014

Restoran Berputar KL Tower - Happy Birthday Dear Hubby





Layan piala thomas..
I is stress sebab Malaysia kalah second set..
Layan badminton ni memang boleh heart attack.. Huhu..

Sejak blog I ni tak berusik sejak setahun lebih yang lalu,
Ini la masanya untuk I buat throw back entri...
Cerita-cerita yang dah lepas tapi nak jugak di dokumentasikan, kekekeke...

This entri I nak story telling time celebrate birthday hubby ku..
I celebrate kat restoran berputar KL Tower..
Lunch buffet beli kat groupon..
Dapat lah sekali dengan aquaria & deck observation..
Since offer ada kat groupon, maka ramai lah juga yang membeli nya..
Agak crowded masa nak ambik food sebab tempst food dia ciput je..
Makan ok laa, I bagi 3star...

Moh le kita layan gamba je eh..






















May 22, 2014

Daris 1st birthday & Housewarming



Masya Allah, lamanya x update blog..

Sumpah malas gile, huhu...
Sekarang pun malas 😅
Layan gambar je la...

Daris first bash party & house warming...
Ini cerita 6 bulan yang lepas, heh, I nak update kat blog gak... 😁😁😁

Daris cake..

Candy table

Daris & tok wai, hehehe.. Comey tul tok wai..

Kakak & acu

Kakak & acu auliya ( acu auliya ni anak tokwai yg klakar itu)
Kakak sekarang dah pandai nak posing-posing.. 😅

Ni pulak ummi nya posing dengan member-member, hehehe..


Tu je..  Tabarakallah.. 

April 23, 2013

Keranamu Abah

Bismillah & Assalamualaikum

Masa dah nak dekat pukul 1 pagi,
Mata dah mengantuk tapi tak dapat nak lelap..
I risaukan abah I yang nak bertanding dalam PRU13 ni..
Abah bertanding tanpa mewakili mana-mana parti..
Tadi tengok video pencalonan dekat utube, I rasa sedih bila nama abah disebut, tak kedengaran suara penyokong abah..
Abah bertanding sebagai calon Bebas setelah sekian lama memberikan kesetiaan yang tak berbelah bagi pada UMNO..
I know it is a very hard decision for abah to do this decision, tapi demi untuk memperjuangkan nasib orang-orang di kampung, abah kuatkan semangat..
At first, keputusan abah ditentang semua orang dalam family..
To be frank kitorang satu family sangat tak suka abah involve dengan politik disebabkan perkara-perkara busuk dalam politik ni..
Tapi abah, despite dah berapa kali dicantas oleh orang-orang yang gila kuasa, tetap teguh di dalam parti..
I sebenarnya sangat tak faham kenapa abah boleh buat dek je..
I yang geram, huh!
& bila abah declare nak bertanding, I can't believe it!
Pastu parti bebas pulak tu, lagi la I confuse..
Dalam hati I fikir, "tak serik-serik ke abah ni kena dengan orang-orang busuk dalam politik sebelum ni?"

Since jam dah pukul 1.30pagi, & esok I kena pergi kerja.. I stop sini dulu.. insya allah nanti I sambung cerita abah ni..

Tabarakallah everyone..
Nite.. zzZzzzz..

posted from Bloggeroid

March 29, 2013

My Masam Manis Breastfeeding Journey..



Di kala semua orang tengah sibuk mengemas barang sebab kitorang nak pindah office baru,
I yang tak ada mood nak bekerja ni mengambil peluang untuk menghapdate blog ku yang baru dibersihkan habuk-habuknya semalam..
P/S:
Barang I tak banyak, 1 kotak je, dah settle pack dah pun..
Document-document penting simpan online je, save save & yang paling penting, save earth!
*Grin*

****************************

Alhamdulillah, my lil Daris dah mencapai umur 4 bulan..
& alhamdulillah, I'm still fully breastfeeding him..
Memang I dah berjanji pada diri I, anak kedua ni I nak fully breastfeed insyaallah until 2 year..
Cik DD last time, 4 months dah stop breastfeed, due to her mom yang kurang info pasal breastfeed ni..
Sedih, I try relactation but failed..
Relactation memerlukan strong will, especially if your baby dah tak nak direct feed (DF)..
It's not impossible to do, but very hard..
& i'm not that strong to do it.. *sedih*

So for lil Daris, I dah membuat persiapan rapi untuk breastfeed..
Breastpump, storage bottles etc..
Last time I order medela breastpump manual during my confinement..
& during confinement tak buat stock - teetttt -> SALAH
Invest a bit untuk beli electric breastpump & do as much stock as you can during confinement..
As for me, using manual breastpump adalah sangat memenatkan & can lead to frustration yang mungkin akan mengurangkan susu..

The most important thing yang perlu direadykan adalah..
OURSELVES!
Get ready to hear things yang orang-orang tua kita yang sangat prihatin untuk menasihati kita..

Ayat-ayat cliche yang bakal didengar:

"Anak ko tak cukup susu tu, kena topup dengan susu tepung"
or
"Tek ko tu nampak lembik semacam je, takde susu kot"
or
"Anak ko dahaga tu, bagi la minum air masak"

Cik DD dulu memang I ikut cakap mak I, baru berapa hari dah bagi minum susu formula..
End up, cik DD lagi banyak minum susu formula dari susu mak dia..
Bila kurang DF, susu pun kurang laa..
Sebab important keyword dalam penyusuan badan is:
DEMAND & SUPPLY
Lebih banyak baby minum, maka makin banyak la susu kita...

Dengan lil Daris ni, bila dengar ayat-ayat cliche seperti di atas, I buat bodo je..
Ayat cliche I, "OK.."
Sambil tersengih, pastu sumbat mulut anak ke Cik B..hehe..
Toksah melawan, orang-orang tu ni lagi banyak makan garam dari kita..
Just that garam yang diorang makan lain dengan yang generasi kita makan.. huhu~
Kalau melawan kang lain pulak jadinya kang..

But then ada jugak benarnya kata-kata orang tua ni..
Kalau baby kurang minum susu, might lead to jaundis or in worst case, dehydrated..

To be frank, my breastfeeding experience with lil Daris is very unpleasent..
Unlike cik DD masa baby, lil Daris ni tak pandai nak latch dengan betul..
Dia suka nak hisap kat nipple je..
Bila I masukkan the whole areola dalam mulut, nanti dia sendiri adjust keluarkan dari mulut dia,
tak pun nanti macam nak termuntah..
End up, I dapat cracked nipple
dua-dua belah pulak tu, huhu~
Cracked nipple ni kan, masy Aallah sakittt sangat oke..
Sampaikan bila nak start menyusukan tu I kena gather wills dulu..
Sampai menangis-nangis la tahan sakit..
Dah la lil Daris ni hisap boleh tahan kuat..
tapi hisap nipple je, memang extravaganza la sakitnya..

Since dia hisap nipple je, lil Daris tak dapat susu yang mencukupi..
Then ada satu hari ni, lil Daris muntah, & muntah dia coklat..
& at the same time, bila pee je, at the end of the pee mesti ada blood stain..
Memang panic la kan, risau gile!
Bawak pergi paeds, she explain that lil Daris might be dehydrated..
& jaundis pun tinggi..
So lil Daris kena admit..huhu~

Bertapa la I dalam hospital tu selama 4 hari..
Dah la dalam pantang, huhu lagi sekali..
Doc cakap, lil Daris kena minum minimum 1.5oz for every 2 hours
Kalau I tak dapat bagi BF sebanyak ni, then kena topup dengan formula..
First time I pump dapat 1oz je dua-dua belah..
Down sangat..
Tapi I keep pumping & kali ketiga pump, alhamdulillah, dapat 1.5oz from both breast..
I bottle fed lil Daris dengan expressed milk every 2 hours so that he can get enough milk..
Memang keje aku mengepam je la kat hospital tu..
Alhamdulillah, the next day jaundis reading turun sampai la hari keempat, lil Daris boleh keluar hospital..

So keyword untuk karangan di atas:
1. Pastikan latching betul, baru baby boleh dapat susu yang secukupnya
2. Make sure kejutkan baby untuk minum every 2 hours sebab susu ibu ni cepat hadam.. Geletek pipi, tapak kaki, perut segala-gala laa, janji baby bangun minum..
3. Kalau tak sure susu keluar banyak mana, boleh la pump tengok.. boleh refer gambar bawah ni untuk berapa banyak baby kena minum..

4. Breastfeed newborn memang lama, kadang-kadang, rasa macam forever je dia melakap kat cik B kita.. Lil Daris sekali menyusu 2 jam straight then break 1 hour, then menyusu balik.. Don't worry, it's a process untuk develop susu yang banyak untuk anak kita jugak nanti.. So kena banyak-banyak bersabar & position menyusu tu biar comfy so that kita tak lenguh.. I menyusu sambil baring, so tak kisah la lil Daris nak menyusu lama mana pun. Insya Allah masa dalam pantang je baby tu camtu, after that kadang-kadang tu minum 10 minit je..
5. Kalau cik B rasa sakit, tapi susu macam tak keluar, cepat-cepat la berurut.. Memang akan sangat sakit, tapi lepas susu dah keluar tu, fuh, lega nokkk...

Alhamdulillah, despite of all the perkara-perkara yang boleh membuatkan I patah semangat, I tetap continue to breastfeed my son until now..

Sebenarnya semua yang unpleasant dalam breasfeeding ni mostly dalam pantang.. Sebab masa tu badan kita masih lemah & baby pun tengah nak adjust dengan surrounding.. So banyak-banyak kan bersabar.. Ingat dalam kepala, this is temporary..

Bila ada yang kata susu sikit, I teringat masa I dengan cik DD dulu..
Rasa macam susu sikit so top up dengan formula..
Tapi kenapa dengan lil Daris boleh?
Jangan bandingkan dengan orang lain..
Kalau susu sikit, mungkin anak kita pun minum sikit..
Kalau anak kita minum & x cukup, next feeding will cover, insya Allah..
Just kena keras hati sikit je..

Other than that I think supplement is important..
So that korang ada tenaga nak menyusukan anak..
As for me, Herbalife is always my choice..
Every morning mesti akan minum 3F1 + 2F3..
I ni kalau nak harap natural makanan seimbang memang fail la..
So harapkan Herbalife untuk supply all the vitamins to me & lil Daris..
Alhamdulillah lil Daris semakin sihat & bam bam..

Time ni baru abis pantang..
Hari-hari berdoa..
o Allah, murahkanlah rezeki anak ku ini untuk minum susuku sehingga umur 2 tahun..
doa itu penting..
Boleh jadi milk booster jugak tu, hehe..

Apa yang I tulis ni sekadar sharing since I pernah kantoi dalam breastfeeding dengan anak pertama
& I'm determined to fully breastfeed with anak kedua..
I bukan otai breastfeed pun, still struggling & learning macam mana nak breastfeed dengan baik..
My journey still continues..
My medela freestyle is now number 2 most important gadget after my handphone..
Ke mana-mana mesti kena bawak..

Doakan I boleh breastfeed lil Daris until 2 years & I pray those mom yang nak sangat fully breastfeed their child supaya dipermudahkan urusan olah Allah, insya Allah..

Tabarakallah everyone!




March 28, 2013

*Sapu Habuk*



*Dush dush*
Sapu-sapu habuk yang tebal kat dalam blog ni..
Lama nya tak update blog..

Kehadiran orang baru membuatkan my life super duper busy..
Well, my new hero tak ada la susah sangat nak jaga..
But bila ada 2 orang kenit yang perlu di'entertain'kan,
memang akan hectic la kan..
Rumah pun dah tunggang terbalik..
haiss...

Nak update blog time office pun tak sempat..
(tapi shopping online boleh pulak, tu yang heran tu, hehehehe~)

Yang yer nya, update blog ni memerlukan kerajinan dan semangat yang jitu..
Kalau tak, memang ini la jadi nya.. biskut Chipsmore..

Entri kali ni memang sengaja dishortkan..
Just untuk dapatkan balik mood untuk mem'blogging'
Actually banyak sangat benda nak tulis, tapi....
mim alif lam aliff sin
hahahaa~

OK, nak pergi lunch..
Next entri insyaallah nak cerita pasal nak cari rumah baru..

Tabarakallah everyone!

December 22, 2012

Meet my lil Hero



Masya Allah, lama nya tak update blog..
Last entri, masa tu I tak cuti bersalin lagi..
It's been more than a month!

Kehadiran orang baru ni membuatkan my life bertambah pack..
Dengan cik DD lagi..
But then, I still owe a post for the little one..
Kakak dulu ada, adik pun mesti la kena ada, kan..

I dapat mc awal seminggu from my gynae memandangkan my history dengan cik DD dulu yang keluar awal dari due date..
Lagipun masa tu doc check bukaan dah 1 cm, & laluan dah lembut..

Oh, by the way I bersalin dekat Hospital Pantai Puteri Ipoh & my gynae is Dr. Mimin..
The only Malay + Femaly gynae dekat hospital pantai..
Doc cakap we just wait..
Selalu nya second child maybe lagi awal dari yang first.

But our expectation sangat la meleset..
Budak kecik ni sukaa sangat duduk dalam perut ummi dia sampai on the due date pun tak nak keluar..
So a day after the due date (my EDD is on 25/11/2012) which is on Monday, we decide to induce..
Mr.Hubby pun dah siap-siap amek paternity leave..

Memandangkan I tak ada tanda-tanda nak bersalin, hari Isnin tu I lewat-lewatkan pergi hospital..
Makan dulu puas-puas, haha!
Around 2pm something baru pergi..

Dekat hospital, I tunjuk surat yang Dr. Mimin bagi & terus dibawa ke labour room..
Kitorang bawak cik DD sekali but dia tido dalam stroller, so Mr. Hubby kena tunggu luar sebab budak tak boleh masuk..
Nurse pasang some device kat perut I untuk check baby nyer heart beat..
Sejam lebih la jugak, when Mr.Hubby masuk nak ambik bag susu dekat I..
Cik DD nampak I terus nak mintak I dukung tapi disebabkan alat kat my tummy tu, tak dapat la nak angkat dia..
Masa tu terfikir, macam mana la cik DD nanti tengok-tengok ada baby baru..hmm..
Mr. Hubby balik hantar cik DD..

Around 5pm ++, Dr. Mimin datang and check, masih 1 cm..
Doc cakap, tunggu dalam 4 hours, kalau dah bukak at least 3cm, then boleh pecah ketuban..
Sementara tu I pun berjalan-jalan dengan Mr. Hubby melawat hospital pantai tu (bersenang lenang tul time tu, huhu~)
Then around 9pm++, doc datang lagi & check, dah bukak 4cm..
So doc pecahkan ketuban & I kena masuk air..
Doc estimate deliver mid night..

Lepas pecah ketuban itu baru lah I start rasa contraction every 5 minutes..
Sangat sengsara time itu okeh..
Alhamdulillah, macam yang delivery yang first, Mr. Hubby sentiasa berada di sisi semasa kesakitan yang amat sangat itu..
Bezanya, kali ni Mr.Hubby lebih relax..
Siap buat-buat lawak lagi..
Kononnya nak bagi I distract dari rasa sakit..
Lagi rasa nak dush dush Mr.Hubby time tu lagi ade laa..huhu~ (jangan marah aa sayang)
 But he's been helping so much.. 
Bila datang contraction tu, Mr. Hubby gosok kat bahagian pinggang tu kuat-kuat..
Memang rasa lega sikit..

Tepat kul 11pm, tiba-tiba je I rasa dah nak  terberanak..waaa!!
Terus I direct jerit nurse..
Nurse pun kelam kabut datang & check.. & nurse pun jerit kat kawan dia suruh panggil doc cepat..
Masa nak keluar baby tu tak silap sampai 3 orang pegang I..
Doc suruh breathing, I macam konfius.. 
Cane eh nak breathing???
Boleh lak time tu teringat drama yang tayang cerita orang beranak.. haha~
Tu la, sapa tak suruh pergi antenatal class before delivery, kalau tak dah tau dah cane nak breathing, huhu~
So I pun belasah je la ikut drama yang I ingat tu..
Hmm, actually memang sangat membantu..
Kalau laah I tau teknik breathing tu dari awal, mesti I tak terjerit-jerit dalam labour room tu (ye kerrr??)
Setelah beberapa kali meneran (yes, I memang tak ingat berapa kali I teran)
keluar la putera ku yang garing, hehehe~
Alhamdulillah...

My lil hero

Nak bagi nama kat hero kecik ni takes time jugak..
Ala-ala nak sama initial macam kak dia, TDD, hehe.. 
Pilih punya pilih, jadilah
jeng jeng jeng...
TENGKU DARIS DANIYAL
Daris tu maksudnya pelajar/orang yang suka membaca
Daniyal tu nama nabi/bijak
So harapan nya my lil hero ni akan jadi seorang yang suka membaca, berilmu bukan sahaja ilmu dunia, yang lagi penting ialah ilmu akhirat..
AMIN..
Bam bam..

Cik Dalili??
She's taking it quite well..
Sangat sayang adik nya..
But maybe masih belum boleh terima yang apa yang di mintak tak boleh dapat on the spot..
Kena beralah sikit la..
Kalau dulu nak susu, on the spot ummi boleh buat, sekarang kalau ummi tengah susukan adik,  so tunggu je lah eh..huhu~
My precious..

On my side, bermula lah my breastfeeding journey yang hampir-hampir kantoi..
Nanti la I cerita lain, banyak sangat nak cerita,
tapi tak boleh nak cerita dalam entri ni sebab nampak Daris dah terkiat-kiat..
Nak bangun la tu..

OK, insyaallah, nanti I update dengan cerita I dalam pantang (seksass woo),etc etc..
Erk, Daris dah nangiss..
Byee..
Tabarakallah everyone!!!








November 14, 2012

On.Menunggu detik.to.Sopping Barang Baby.to.Peti Ais.to.Cik DD.to.Kerisauanku..



Hari ni tak ramai yang bekerja..
Traffic pun smooth je, i loike...
Kalau lah hari-hari KL macam ni kan best.. (berangan!)

I masih lagi bekerja..
Semua orang dekat office tanya bila nak start cuti..
This week kira last la kerja sebab doctor dah janji nak bagi MC seminggu, hehe~
Dengan due date tak sampai 2 minggu, I masih lagi tak nampak tanda-tanda nak bersalin..
In fact, semalam masih bersuka ria berjalan-jalan bersama Mr.Hubby & cik DD dekat Pyramid..
Malam sebelum tu pergi Ikea..
Orang pun tak sangka I ni tunggu masa je..
Ada yang ingat I preggy 6 months lagi, hehe~
Jumpa my sis, my sis cakap perut still tinggi..
"Macam ada harapan nak overdue je", kata my sis..
Kalau boleh memang nak baby keluar cepat..
So that I ada masa yang lama untuk bersama dengan baby before I start kerja balik..
But kalau dah ditakdirkan keluar lambat pun nak buat macam mana..
Redha je..
Asalkan selamat semuanya..

I still tak complete lagi nak sopping barang-barang baby..
Nasib baik this week banyak cuti..
So plannya esok nak pergi Little Whiz cari barang baby..
I survey online tengok Little Whiz yang paling murah antara semua..
Saja buat last minute sebab tak rushing pun..
Worse come to worst, boleh order online, hehe..

Satu benda yang I tak jumpa lagi - daily maid during my confinement...
Just untuk tolong-tolong my mom..
My mom pun bukannya kuat sangat..
Kesian tengok my mom buat semua kerja..
Ni tambah-tabmah lagi ada cik DD..
Takut my mom tak terkejar buat semua kerja..
At least kalau ada daily maid ni boleh la tolong basuh baju ke, masak makanan ke apa..
Tapi still tak jumpa lagi..
Dear Allah, please help me yer..

Oh ya, dan tengah actively mensurvey peti ais jugak..
Peti ais sekarang ni macam dah nak kaput..
Every week kena defrost, kalo tak, freezer penuh dengan ais..
Lagipun peti ais sekarang ni kecik sikit..
since I plan nak fully breastfeed, I kena ada freezer yang agak besar untuk simpan stok susu..
Dah buat survey & macam interested dengan brand Sharp..
Sebab ada plasmacluster technology & energy saver..
Still lagi surveying.. dari segi performance, size & costing..
Ada apa-apa suggestion tak?
Ingat nak decide dulu, nanti suruh Mr.Hubby beli masa je masa sale end of year..
tunggu diskaun, hehe~

Cerita klakar pasal cik DD..
Mr.Hubby dengan I selalu cakap kat cik DD,
"Ni adik" sambil tunjuk my tummy..
Pastu cik DD akan kiss my tummy..
So bila kitorang suruh cik DD kiss adik, dia akan kiss my tummy..
Then one day my cuzzy datang temankan I dekat rumah sebab Mr.Hubby kena overnight dekat client side..
My cousin tanya, "aDik mana?"
Then i pun suruh cik DD kiss adik..
Cik DD pergi kiss tummy my cousin..
Terkejut cousin ku itew!
Orang tu dah laa anak dara lagi, sampai blushing dia..
Nasib baik Mr.Hubby tak ada di semasa kejadian itu, hehe~

Macam mana la cik DD nanti dengan adik baru..
Cik DD sekarang pun sangat cengeng dengan Mr.hubby dengan I 
(Eventhough sangat garang dengan kitorang jugak)
Hopefully tak ada incident memukul adik dengan botol susu..huhu~

I pun tak sure macam mana nak handle cik DD & little adik both masa dalam pantang nanti..
Especially di waktu malam..
Hopefully I boleh mengawal situasi dengan baik..

Tabarakallah everyone..

November 05, 2012

On.37th weeks.Dah nak dekat-dekat due.huhu~



Alhamdulillah, this week is my 37th pregnancy week..
Last 2 weeks, masa I tengah 35 weeks, 
We had our first check up dengan Dr. Mimin dari hospital Pantai Ipoh..
Sebabnya like cik DD, our second baby pun plan nak deliver dekat Pantai Ipoh..
Before this check up dekat klinik biasa kat Puchong je..
So cerita nya, masa scan, Dr. Mimin cakap baby still breech, kepala kat atas..
Sepatutnya kepala dah dekat bawah dah..
But then Dr.Mimin cakap tunggu lagi 2 minggu..
Kalau breech jugak, kena plan for czer, huhu~

From that day hari-hari I cakap dengan baby, mintak tolong pusing before next check up..
Suruh Mr.Hubby cakap dengan baby jugak..
Alhamdulillah, Sabtu lepas scan, baby dah pusing..
Good baby, dengar cakap ummi & abah..

Since my EDD will be on 23/11, 
So doc dah set untuk bagi MC another 2 weeks i.e. on 19/11.. 
So sekarang ni dok pujuk baby keluar after I dah start cuti..
Harap dapat settlekan semua kerja before cuti..


Bila dah sarat ni, jalan pun dah rasa macam penguin dah..
Tidur malam pun rasa sakit badan..

Even sarat-sarat, I tetap menjalankan kewajipan sebagai Herbalife Coach yang commited..
This week ingat nak follow up beberapa customer, last session before my delivery..
So to my beloved customer, get ready okay.. :D
Sepanjang peninggalan I ni, jaga la diri u ols baik-baik..
Jangan nanti I jumpa korang lepas confinement, I lagi slim dari u ols pulak, hahahaha~

Juga time sarat-sarat ni, hobi I i.e. shopping masih lagi dilaksanakan.. ngeh ngeh ngeh..
Semalam pergi baby fair dekat PWTC..

Tapi tak best & besar sangat macam yang dekat Mid Valley..
But dapat la beli a few things untuk preparation nak deliver ni
(dah nak deliver baru nak beli barang, boleh tak camtu? huhu~)
Still ada lagi barang nak beli, insya Allah next week pulak shopping..


Tiba-tiba teringat masa preggy kan cik DD, Mr.Hubby jalan memang tak lepas tangan I..
Jaga baekk punya..kuikui..
Dah ada anak ni, Mr.Hubby kena pegang anak la pulak..
Tambah-tambah lagi cik DD ni suka nor berdukung..
So, automatically, I need to be independant..
& sometimes I still carry heavy things..
Takut jugak la pape jadi, tapi tawakaltu 'alallah..
Bukan apa, sian gak dengan Mr.Hubby nak bawak semua barang..
So mana-mana yang I boleh angkat, I angkat je la..
Kena la give & take, kan...
Pape pun TQ to Mr.Hubby kerana banyak berkorban semasa saya preggy ini..
& thumbs up kerana memandikan cik DD sepanjang masa saya yang sarat ini!

Muchas Gracias!!

November 02, 2012

Cerita dalam tren - review our moral value



Last 2 days hujan lebat..
Biasanya Mr.Hubby akan datang ambik I kat office..
Tapi I know, hujan-hujan lebat macam ni jalan mesti jammed gila..
Malas nak tunggu, I decide nak balik naik LRT..

Dekat LRT, macam biasa la sesak dengan orang..
Time masuk LRT, tak ada tempat kosong & tak ada pulak orang nak offer tempat duduk..
So, terpaksa la berdiri ajer..
Alhamdulillah, next station, ada seorang auntie ni offer tempat duduk dia..
Sebelum tu dia tak perasan sebab dia tido..
Auntie ni mengomel-ngomel kat I,
kata auntie tu,
"Nowadays youngster doesn't care. It's the upbringing"
Aku sengih je sambil cakap "It's okay auntie, I'm used to it"
Agak kuat, kalau ada yang dengar, gasak la, haha~

To me, budak-budak sekarang ni terlalu asyik dengan hal sendiri sampaikan tak pedulikan apa yang berlaku di sekeliling..
Either terlalu asyik dengan handphone, baca buku atau pun tido dalam tren..
Atau pun terlalu lambat buat keputusan,
"Nak bagi ke tak nak, nak bagi ke tak nak"
Punya la lambat nak decide sampai kan orang yang nak diberi seat tu turun atau pun diorang turun dulu, huhu~
Atau pun if diorang punya seat a bit far dari tempat I berdiri, susah untuk diorang call me out to offer their place..
Maybe diorang fikir, "Biarlah orang yang dekat-dekat pregnant lady tu offer"
Bila I dah pergi dekat dengan diorang baru diorang offer..
Lagi satu, from my observation, selalunya kaum HAWA yang akan offer tempat duduk..
Yang GUYS mostly akan buat dek..
A sign that gentlemen in Malaysia semakin pupus..
(But maybe all the gentlemen tak naik tren kot, huhuhu~)

Kalau tak ada orang offer, takkan I nak suruh diorang bangun kot..
Bila I berdiri, some of the passangers (yang berdiri) akan tengok I (dengan pandangan kesian) then tengok orang-orang yang duduk (yang tak offer tempat duduk diorang)
Actually I tak suka keadaan yang macam ni.. rase tak selesa pulak..
Tapi bukan nak mintak simpati, kalau lah kaki ni tak kebas bila berdiri lama, tak berdenyut-denyut, I tak kisah nak berdiri pung..

But eventually this experience will be a lesson to me as well..
I pun before this kalau naik tren, memang tak memandang sekeliling..
Mungkin ada pregnant woman yang memerlukan tempat duduk, tapi I tak offer sebab tak perasan..
Huhu~




October 15, 2012

Happy 3rd Anniversary Dear Mr.Hubby!



Last week, tanggal 9/10/2012, genap 3 tahun I & Mr.Hubby di ijab kabulkan..
Dengan perkahwinan ni Alhamdulillah Allah anugerahkan rezeki yang tak ternilai bandingan nya..
Seorang anak perempuan & Insya Allah seorang lagi akan menyusul..
I feel so blessed and contented with my life now, syukran Allah..

Sepanjang 3 tahun perkahwinan ni, banyak juga la benda yang I belajar..
Belajar untuk mematangkan diri, belajar untuk memikul tanggung jawab sebagai seorang isteri & ibu, belajar untuk bersedia menerima kekurangan & mensyukuri kelebihan my other half..
I have to admit that I have too many flaws...
Alhamdulillah, Mr. Hubby 'manage to accept it very well' and complements it..

Though there are times yang kitorang bergaduh (hari-hari actually)..
Tapi to me itu la yang mengeratkan hubungan kitorang suami isteri...
Dari gaduh tu la I discover apa yang Mr.Hubby tak suka
& dari gaduh jugak la slowly I belajar macam mana nak control emotion I yang tak suka nak mengalah ni...
(yes, I memang suka melawan cakap Mr.Hubby I)
Sabo je la kan?? huhu~
But then, to me bila I melawan tu habis kat situ jugak, tak de la pendam-pendam dalam hati..

3 tahun perkahwinan boleh dikatakan masih terlalu awal untuk kita judge our partner..
As for now I am grateful to have a hubby macam Mr.Hubby..
He might not be the Mr.Perfect, but to me, he's the perfect one for me..



Dear Allah, please blessed our marriage with your barakah & let us be together until Jannah..
As there is no better ending other than Jannah..

To Mr.Hubby, happy third anniversary..
Thank you for being a wonderful husband..
I love you forever Insya Allah..
Sorry kalau I ada buat silap / menyakitkan hati u yeh, jangan marah-marah... :)

Let us straighten our ties with Allah to get His blessing..
And may we able to raise our childs to be a pious person.. 
Amin...




September 21, 2012

On.Me.Pregnant & Herbalife



Baru-baru ni I ada pergi to one of Mr.Hubby punya friends house..
Pergi sebab wife dia nak order Herbalife dengan kitorang..
So seperti kebiasaan customer-customer yang lain, kitorang akan pergi ke rumah diorang untuk scan body..
Mainly wife dia nak kuruskan badan, sebab tu nak consume Herbalife..
Bila dah scan body semua, kitorang pun chit chat laa..
Mostly pasal Herbalife la sebab I pun baru first time jumpa dengan wife member Mr.Hubby ni..

Let me introduce the wife as May (bukan nama sebenar.. :P)
So I tanya May dah lama ke tau pasal Herbalife, and she say yes..
May kata ni pun dia baru nak start sebab dah tak breastfeed baby dia..
Baby dia dah 10 bulan..
Oke, then I pun bagitau yang even I'm pregnant, I still consume Herbalife..
Bulat mata dia sambil tanya, "Can aa?"
I pun gelak je sambil jawap, "Of course la can"

Actually I dah biasa dah dengan statement yang mengatakan pregnant woman tak sesuai minum Herbalife..
Mostly akan cakap "Pregnant buat apa nak diet-diet?"
But I nak stress kan dekat sini yang 
HERBALIFE IS NOT A LOOSE WEIGHT MEDICINE, BUT IT IS A NUTRITION DRINK
So bila kita sebut nutrition drink, ia adalah selamat untuk diminum oleh sesiapa sahaja, pada setiap peringkat umur & in any condition...
Especially untuk ibu mengandung, lagi la banyak kena consume nutrition kan?
Kalau tak, takkan la la sekali pergi check up macam-macam doc bagi ubat untuk kita makan daily..


For my second pregnancy ni, memang I mintak doc exclude kan vitamin sebab i tau i ni PEMALAS makan ubat..
Vitamins & ubat yang doc bagi masa I first check check up dulu still tak luak sampai sekarang (after 6 months.. +__+')
Lagipun bila I makan ubat yang doc bagi tu I rasa nak muntah + pening-pening all day long..

Nutrition in Herbalife~
In Herbalife ni ada 21 vitamins, minerals and essential nutrients.
Nutrients including calcium yang sangat bagus untuk pregnant mom..
Kalau you all subsribe babycenter, mesti every week ada dapat email pasal pregnancy..

According to baby center, third trimester, penting untuk kita consume calcium sebab this is the stage baby developed all the bone rapidly..

Baby takkan kurang calcium, tapi kalau kita tak sediakan calcium yang cukup untuk badan kita, takut kita pulak kurang calcium, boleh dapat osteoporosis bila dah tua nanti..

Other than that Herbalife ada protein and healthy fiber - sangat bagus untuk memudahkan penghadaman makanan..


Alhamdulillah, one thing yang I notice bila ambik Herbalife masa pregnant ni obviously is ENERGY la..
Takde la daily life rase lemau..
Hari-hari pergi balik kerja naik tren, kadang-kadang tu tak dapat tempat duduk pun...
Penat tu of course la tapi dah nak masuk 8 bulan pregnant ni, alhamdulillah, masih boleh bergerak aktif..
Selain tu I notice pregnant kali ni boleh dikatakan jarang ada morning sickness..
Opposite gila compare masa pregnant kan cik DD dulu..
But then, lain pregnancy lain symptom dia, so i tak berani nak cakap laa whether Herbalife lessen my morning sickness..


Yang bestnya, minum Herbalife shake ni sebab rasa dia sedap..
Boleh mixed up dengan fruits, yogurt, etc..
So takde la minum sebab terpaksa kan..
Everyday looking forward nak minum Herbalife shake..
Kalau Mr.Hubby yang preparekan lagi best, hehehehe~...

Satu lagi best minum Herbalife bila mengandung ni, you don't have to bother things that you eat..
Belasah je la nak makan apa sebab I bukan nak diet pun, tak pe la naik badan pun, hehe..
But of course laa, I'm excluding fast food in my daily meals..
After my experience yang tak menjaga pemakanan during my pregnancy, resulted cik DD kena eczema..
I selalu terfikir, kalau lah i jaga pemakanan masa i pregnantkan cik DD dulu, maybe she won't get this bad..
sigh :'(

Other than that I jugak ambik Herbalife Omega 3 fish oil..

Yang ni I amek extra sebab omega 3 kan bagus untuk baby's brain development..
Masa pregnant yang first dulu i ada amek supplement, kalau tak silap nama dia nutrigain (kena check balik)..
Untuk function yang sama..
Omega 3 ni cik DD pun makan - siap kunyah macam tu je.. (@__@)
I kena telan pakai air jugak, huhu~...

So hopes this entry will clarify on the Herbalife intake during pregnancy..
I'm sure semua ibu-ibu nak yang terbaik untuk anak dia..
So cari la yang terbaik & bekalkan la yang terbaik untuk your future baby..
Selebihnya, tawakkal lah pada Allah SWT.. 
Insya Allah, these combination will bring benefits to you and the baby..

Kalau u ols berminat nak consume Herbalife during pregnant, boleh la PM i okeh..
Insya Allah, will share anything that I know.. :)

Tabarakallah everyone!

September 18, 2012

I'm a 7 month old preggy woman and i'm not a terrorist...



Muahahaha!
Tajuk gempak tak?
Hehe, saje je... ngade..

I sebenarnya tadi sleepy giler..
As a result of jamuan perpisahan & late hari raya lunch tadi..
Alhamdulillah, nasib baik ada tea mix herbalife..
For pregnant woman like me, kena minum lite tea je..
Eventhough it is a lite tea, it is enough to give you energy & hilangkan rasa mengantuk..
Satu je la yang tea ni tak boleh buat..
Hilangkan my sakit pinggang..
Duduk pun serba tak kena.. hadoi...

Maybe sebab tu Allah bagi pahala berganda dekat ibu mengandung ni..
Especially bila dah 3rd trimester, perut semakin membesar, buat apa pun serba nak kena..
Kalau solat, dari duduk nak berdiri ke rakaat yang seterusnya, masya allah, payah nyer la..
Tidur pun serba tak kena..

I ingat dulu, masa pregnantkan cik DD, i think symptom ni appear masa nak masuk bulan ke-9..
Tapi kali ni, baru 7 bulan lebih, I dah rasa penat & lelah..
Maybe of the age factor..haihh..
Rasa nak cepat-cepat get over this phase & delivered... huhu~

But then despite of the kepenatan & ketidak selesaan yang melanda, I think I become stronger than before..
Maybe sebab terpaksa..
Ada another child yang depends on you..
Compare to my first prengnancy, i think i terlebih manja sikit..
That's why keluar anak pun cengeng je, huhuhu~

Apa-apa pun, i am grateful ada Mr.Hubby yang sentiasa berada di sisi i..
Special salute to women yang tak ada choice, kena membesarkan anak alone..
Especially kalau pregnant, huhu~ Memang kena bertabah..

Perhaps maybe itu lah dilema perempuan-perempuan yang buang anak..
Nak buat abortion, tak ada duit..
Terpaksa la melalui fasa-fasa pregnancy yang menyeksakan (especially yang alah teruk tu)..
ALONE...
Then sakit masa nak deliver lagi..
Bila anak lahir fikir macam mana nak raise anak tu..
Maybe kurang upaya dari segi kewangan,
or simply tak sanggup nak menghadapi kesukaran hidup untuk membela anak tu..
Maybe sebab tak ada satu benda pun yang diorang rasa menggembirakan dengan kehadiran baby tu..
Sebab tu sanggup & sampai hati nak buang anak sendiri..
Yang baling anak sampai mati agaknya geram dengan ayah budak tu (bf dia jugak)..
Or takut parent tau (kira nak lupuskan bukti la ni)..

This is something yang I terfikir la kenapa diorang sanggup buang anak sendiri..
Sometimes we as a human tend to judge people according to our situation..
Tapi kita tak berada di situasi yang sama macam diorang..
If they are normal people like us, they won't have a heart to do that to their own baby..
They maybe came from broken family..
Or they simply have no motivation to keep the baby..
Yes, what they've done is wrong and humanless..
Tapi sapa la kita nak judge orang, kan?

To me, orang-orang macam ni la yang memberi kita gambaran apa akan jadi kalau kita tak didik anak kita sepatutnya..
Allah tunjuk example kat kita bukan untuk senang-senang kita mengutuk, tapi more to learn and relate it to our live..
Sebab tu la kita ni kena didik anak-anak kita to be a strong person..
Strong person to me is orang yang menghadapi hidup dengan tabah walau apa pun ujian yang Allah beri..
Didikan agama yang kukuh will help them to live and survive the life..

I pun tak sure if I'll be a good parent to my child..
Tapi kerana anak lah I determined to upgrade myself, so that I can give the best eample to them..
I guess semua parent pun macam tu kan?

Ok, cukup-cukup la bebelan dari mak buyung ni..

Tabarakallah!



September 14, 2012

Kisah Ashabul Kahfi



Kalau dulu, especially dekat my sekolah asrama..
Malam jumaat mesti akan baca surah Yaseen..

Sekarang, dapat ilmu baru, elok jugak baca surah Al-Kahfi pada malam jumaat..
Bila baca surah ni, I nak sangat tau actual story pasal Ashabul Kahfi ni..
As usual, tanya Mr. Google laa..
U ols boleh pergi this site untk baca kisah Ashabul Kahfi ni..
Complete story, best!

Tabarakallah!

September 13, 2012

On.Sick.Lil.DD.&.Check.up



Hari ni baru ada masa yang tenang sikit nak update blog..
Crutial task dah pun disiapkan..
Kalau tak nak update blog pun tak senang..

Hari Isnin hari tu I masuk office half day..
Lil DD high fever, 40degrees, siap kena masuk tiub kat bontot lagi..
Another thing tapak kaki dia kena infection, teruk sangat, bernanah-nanah..
Kesian lil DD, jalan terjongket-jongket..
Selasa I ambik leave, nak jaga lil DD, tapi seems like demam dia dah surut..

Selasa tu dah janji dengan cousin I nak pergi scan baby dekat PPUM..
So lepas mandi kan lil DD & bagi makan ubat semua, I drop off lil DD dekat nursery sekejap..
Mr.Hubby tak dapat nak ikut sebab Isnin dia dah EL jaga lil DD
So I drive pergi PPUM sensorang..

Sampai PPUM, cousin I suruh headed to bangunan baru, Bangunan Wanita & Kanak-kanak..
Sangat cantik oke, different sangat dengan time I datang masa pregnantkan lil DD dulu..
Tak sempat nak round lama-lama, cousin I dah datang & we both terus pergi scan room..

Result of the scanning, alhamdulillah, baby sihat..
Betul jugak instinct I, hehe..
Gender baby? Biar lah rahsia..
Nanti dah keluar betul-betul baru I bagitau u ols, hehehe~...

So my lil DD dah kena tukar title sebab nak jadi kakak dah..
So, lepas ni kena panggil Cik DD pulak, hehe~...

Lepas check up terus ambik Cik DD kat nursery..
Demam dah kebah..
My Hubby kata ni mesti demam sebab sakit sangat kaki dia yang bernanah itu..
Sian Cik DD..
Lepas apply ubat yang doc bagi, alhamdulillah, kaki dia dah ok..
& as per yesterday dah tak jalan henjut-henjut..
Alhamdulillah!

Tu je..
Tabarakallah everyone!





September 07, 2012

Entri pantas dalam tren.. :D


I'm currently inside lrt going back to KJ..

I sekarang sangatlah busy menyiapkan project yang due date nya bertindih-tindih..

Lagipun insya Allah, lagi 2 bulan deliver..

So semua nak kene settle before my maternity leave...

Harap-harap semua job dapat disettlekan dengan jayanya..

Baru la senang hati ku nak beranak, kan huhu...

Baby Alhamdulillah,  ok..

Semakin active...

Especially kalau aku tengah main-main dengan lil DD (owh, maybe sekarang dah kena tukar title kakak DD.. :p)

masa tu memang dengan dia sibuk nak main sekali..

Lil DD pn alhamdulillah, kulit semakin menunjukkan good progress...

Semakin pot pet pot pet..

Tergelak-gelak i dengan mr.hubby dengar dia membebel..

Alhamdulillah..

Bila dah lepas raya selalunya akan kering sikit la..

Mane tak nye, gaji masuk awal, then bln dpn cam biasa pulak.. sakit..huhu~

But Alhamdulillah,  ada buat side income with Herbalife, dapat la cover sikit time sesak-sesak..

Erk, dah sampai destinasi..

Tabarakallah everyone!!

Location : Jalan SS 4c/1, Ss 4, 47301 Petaling Jaya, Selangor,
Posted via Blogaway

August 28, 2012

My Syawal Story..



Walaupun hari ni dah Shawal ke-9, tapi rasanya tak terlambat kalau I nak ucap 
Salam Aidilfitri pada semua yang mengenali diri ini..

Since I am pregnant, activity shopping adalah terhad sebab tak larat nak redah umat-umat manusia yang ramai..
So, this year ala kadar je..
Kuih raya semua beli dari office mate..
Baju online..
Baju lil DD & Mr.Hubby je keluar shopping physically..


Syawal this year beraya kat rumah I (walaupun sebenarnya every year pun rumah I jugak, hehe~)
Tapi this year Mr. Hubby sembahyang raya dekat Ipoh, last year dekat Bt.3, Tapah..
So consider beraya dekat rumah I la tahun ni..
Lepas semayang raya, I dengan family I pergi rumah baru uncle I..



Second raya adalah family day belah abah I..
Buat dekat rumah atok I di Bagan Serai, Perak..
Lama tak balik kampung..
Teringat masa kecik-kecik, raya je mesti berkumpul kat rumah ni..
But eventually, bila masing-masing dah besar, rumah parent la tempat berkumpul..
Atok pun dah jarang duduk rumah ni..



Haa, ni la gambar family I though abah I & pakteh I takde dalam ni.. sob sob..
diorang pergi solat zohor..
Ramai tak? 
Hehe..
Family day kitorang buat 2 hari, sampai raya ketiga..

Raya ketiga, petang sikit kitorang terus push off ke Penang..
Ziarah sedara-mara belah mama pulak..
Selalunya kitorang memang akan booked hotel kat Seri Malaysia Kepala Batas untuk 1 malam..
Tak sempat nak cover semua ruma dalam masa 1 hari..
Bukan tak nak dok rumah sedara, tapi tak nak menyusahkan diorang..
Kitorang ni datang segerombolan (& will be incresing soon, hehe~)
Memang itu la activity each year time raya.. 
I memang sangat suka activity raya kitorang ni..
Even though penat travel, tapi time ni la kitorang dapat melawat sedara mara belah mama..
Once a year..

Tok abah & the cucus..
Gambar kat atas tu masa kat rumah Mak Teh..
Tengok la anak I tu, posing maut tak hengat, huhu~

Raya kelima, Kak Dina sefamily dah balik JB..
I & family balik KL hari Sabtu sebab member kitorang kawen kat Tapah..
Sempat nyibuk amek gamba lagi, hehe~

So, itu je la my syawal story..
Nanti kalau rajin I upload lagi gamba-gamba, oke..

Eid Mubarak everyone!!